ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

ویرگول برای نرسیدن به نقطه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

آبراهامیان و علت انتخاب احمدی‌نژاد

جمعه, ۸ بهمن ۱۳۸۹، ۰۹:۴۳ ب.ظ

امروز خواندن «تاریخ ایران مدرن» از یرواند آبراهامیان را تمام کردم، کتابی ساده و روان که به بررسی تاریخ ایران از قاجار تا ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخته است. برخلاف انتظارام کتاب خیلی هم به دلم نچسبید! «ایران بین دو انقلابِ» آبراهامیان بنظرم بهتر ازین کتاب جدیدش بود. روانی و سادگی کتاب بر قوت تحلیلی و تئوریکش چربیده البته باید به آبراهامیان حق داد چون خودش هم در پیشگفتار کتاب، اثرش را در حکم مقدمه ای برای خوانندگان عادی جهت آشنایی با تاریخ ایران مدرن دانسته است.(ص13)

در این کتاب هم آبراهامیان بخش عمده ای از منابع‌اش شامل گزارشات سفارت، دولت، اداره‌ی هند، کنسول‌گری، وزیر مختار و نماینده سیاسی بریتانیا در ایران است و همین اتکای شدید بر گزارشات رسمی دولت بریتانیا کتاب او را تبدیل به تاریخنگاری با روایتی انگلیسی کرده است، به هیچ وجه دایی‌جان ناپلئونی فکر نمی‌کنم اما در عین حال کتابی که بخش عمده ای از ارجاعاتش گزارشات رسمی دولتی انگلیس است کتابی از آب درخواهد آمد که صرفا بیان دیدگاه‌های رسمی و گزارشات ثبت شده دولت بریتانیا است. درست که دولت‌مردان بریتانیا بسیار خوب تحولات و وقایع ایران را ثبت کرده‌اند اما مسلما نگاه آنها با عینک گزارش‌نویسی  دولتی و رسمی بوده و استفاده مطلق از آنها در نگارش تاریخ دیگر کشورها آفت‌ها و نقصان‌هایی هم خواهد داشت.

بنظرم آبراهامیان بیشتر تحلیلگر ایران پیش از انقلاب است و تحلیلش از عصر بعد از انقلاب 57 چنگی به دل نمی‌زند! البته باید کتاب های ترجمه نشده‌اش بخصوص «خمینیسم» را هم خواند و بعد نظر داد اما اگر معیار قضاوت فقط این کتاب باشد فصل مربوط به جمهوری اسلامی می‌بایست خیلی بهتر از این می‌بود، اما گویا تاریخ‌دان‌ها فقط می‌توانند گذشته را ببینند و بنویسند و در نوشتن حال مشکل دارند!

از جملات عجیب و شگفت‌آور آبراهامیان، جمله ای است که در صفحه‌ی 337 آمده، وی در تحلیل علت انتخاب احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84 می‌نویسد: «پیشه‌ی آهنگری پدرش- پیشه‌ی کاوه یکی از قهرمانان شاهنامه- نیز به انتخاب او [احمدی‌نژاد] کمک کرد.»!!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۱/۰۸
ویرگول ،،،

نظرات  (۱۱)

بعضی از این متفکرها واقعا دنیا رو توی کله خودشون می بینن. البته باید این کتاب رو کامل خوند و بعد نظر داد؛ اما چون به خودم نمی بینم که بخونمش، به همین نقل قول شما اکتفا می شود!
بازم سلام
من تهرانم دانشجوی علامه طباطبائی
واقعا ممنون که وقتتونو میذارید با حوصله بهم جواب میدین
احتمالا یکی از همون 3 تا رو انتخاب میکنم
خیلی خیلی کمکم کردید
موفق باشین




خواهش می شود
سلام
قبلن هم بهتون کامنت داده بودم و ازتون راهنمایی خواسته بودم
بازم براتون زحمتی داشتم
من جامعه شناسی میخونم و تو درس مفاهیم اساسی جامعه شناسی استادمون گفته یه کتاب رو تا پایان ترم خلاصه کنید روش ها و اصولش و میدونم فقط انتخاب کتابش (که باید به رشته مون هم مربوط باشه) سخته
شما چه کتاب یا کتاب هایی رو پیشنهاد میکنین؟
خیلی ممنون از اینکه کامنتمو میخونید و جواب میدید


سلام
دقیق اشاره نکردین که کتاب باید تو چه حوزه ای باشه ولی اگه منظورتون از مفاهیم اساسی جامعه شناسی همون مبانی جامعه شناسی باشه، در این باره کتاب فراوانه. پیشنهاد میکنم یکی از کتاب هایی که جدیدا چاپ شده را انتخاب کنید. مثلا کتاب 10 پرسش از دیدگاه جامعه شناسی نوشته جوئل شارون ترجمه منوچهر صبوری نشر نی. و یا کتاب جامعه شناسی نوشته استیو بروس ترجمه بهرنگ صدیقی نشر ماهی. درآمدی بر جامعه شناسی نوشته نیکولاس آبرکرامبی ترجمه هادی جلیلی.
نمیدانم دانشجوی کجا هستید ولی اگر ساکن تهران نباشید شاید آن سه کتاب را نتوانید پیدا کنید که در اینصورت یکی از کتاب های قدیمی مانند مبانی جامعه شناسی بروس کوئن. مبانی جامعه شناسی عبدالحسین نیک گهر. مبانی جامعه شناسی منوچهر محسنی. آناتومی جامعه فرامزر رفیع پور، زمینه جامعه شناسی آریان پور و ... را میتوانید انتخاب کنید.
موفق باشید
این آدرس وبلاگ جدیدمه

وقت کردین یه سر بهم بزنین
www.zendegidarshahr.blogfa.com
سلام ....
البته کلکی در کار نیست (در مورد اسم ) اسم مطالعات انقلاب بیشتر ناشی از تعصبی هست که استادمون داره. در مورد اون 12 رشته ای که فرمودین من هم خبر دارم . رشته ی انقلاب که بومی هست . و شامل اون رشته ها نمیشه .

از استاد راهنما حتما می پرسم .
سلام استاد ویرگول حالتون خوبه ؟؟؟؟؟ چه خبرا ؟؟؟؟

راستی یه خبر : مقطع دکترای جامعه شناسی انقلاب (البته با عنوان مطالعات انقلاب اسلامی) در دانشگاه شاهد انشالاه راه اندازی خواهد شد.... (خبری بود که مدیر گروه بیان کردن)
پیشه‌ی آهنگری پدرش- پیشه‌ی کاوه یکی از قهرمانان شاهنامه- نیز به انتخاب او [احمدی‌نژاد] کمک کرد.
چه جالب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بر اساس چه عاملی ایشون همچین تحلیلی کردن؟
واقعا چند درصد از افرادبه این دلیل به ایشون رای دادن؟

چرا ارزش کار و میاری پایین آقای آبراهامیان
سلام
برای چه انتشاراتی هست. صرف دیدن تحلیل آبراهامیان از انتخاب شگفت انگیز ایرانیان!!!!
مرسی


سلام
نشر نی
۱۸ بهمن ۸۹ ، ۰۹:۵۵ شهر من ایلام
سلام دوست

من وب جالبی دارین خیلی خوشحال میشم اگه قابل دونستید به وب منم سر بزنید

موفق باشید
راستی یادم رفت بگم. این جناب آبراهامیان هم عجب تحلیلی راجع به این دایی جان ما کرده ها این مدلیشو دیگه ندیده بودیم.
نقل قولت از کتاب اندک اشتیاقم برای خوندنش رو از بین برد .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی