ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

ویرگول برای نرسیدن به نقطه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

اقتصاد امامزاده ها

سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۴۸ ب.ظ
این بنر را در بی بی شهربانو شهر ری نصب کرده بودند. جالب بود که اینگونه به صورت شفاف و علنی هزینه‌ها و درآمدهای آستانه مقدسه بی‌بی شهربانو را برای اطلاع عموم نصب کرده بودند. عکس را اواسط فروردین 1392 گرفتم، اطلاعات مربوط به گردش مالی سال 1391 بود. از ارقامی که نوشته بودند نکات مهمی به دست می‌آید، درآمد یک ساله493 میلیون تومان است و هزینه یک ساله 153 میلیون تومان. درآمد 198 میلیون تومانی یک ساله ضریح هم بسیار جالب است. معادل ریالی اجناس اهدایی را 66 میلیون تومان اعلام کرده‌اند که چه بسا بخشی از آن طلاهایی باشد که معمولا زنان به دال ضریح می‌اندازند، اولین بار است که می‌بینم به صورت رسمی مقدار پول‌های ریخته شده در یک ضریح اعلام می‌شود. ضریح‌های اینگونه بسیاری در کشور وجود دارد برخی از آنها از بی‌بی شهربانو هم پرزائرتر هستند و به تبع آن پول بیشتری هم توسط مردم به ضریح ریخته می‌شود ولی هیچگاه ندیده بودم که مقدار آنها اعلام شود. با این مقیاس حساب کنید که در سال مردم ایران چقدر پول و طلا به داخل ضریح‌های 10615 امام زاده‌ای که سازمان اوقاف به رسمیت شناخته می‌ریزند.

پول ریخته شده در ضریح 24 برابر پولی است که مردم مستقیما در قبال دریافت رسید به صندوق آستانه هدیه کرده‌اند این یعنی پول انداختن مستقیم به ضریح واجد معانی دیگری هم هست که مردم 24 برابر بیشتر ترجیح می‌دهند پول را بجای دادن به صندوق و دریافت رسید به داخل ضریح بیندازند، مسئله پول داخل ضریح انداختن فقط اقتصادی نیست.

درآمد 215 میلیون تومانی فروش خاک هم جالب است، اطراف آستانه خاکبرداری‌های بسیاری وجود داشت که من تصور میکردم طرح توسعه آستانه است و لابد برنامه‌هایی برای گسترش حریم اطراف آستانه دارند ولی گویا جنبه معدنی دارد، البته آنجا حالت معدن سنگ هم دارد و به نظرم به غیر از خاک؛ فروش سنگ هم هست، شاید در کنار طرح توسعه آستانه بی‌بی‌شهربانو جنبه درآمدزایی از معادن خاک و سنگ اطرافش هم مطرح است؛ نمی دانم. اگر اینگونه باشد یعنی یک مکان مقدس دینی با امری کاملا اقتصادی آمیخته شده است، البته در این ملک خیلی وقت است که دین و اقتصاد روابط تنگاتنگی برقرار کرده‌اند. چون از جزییات فروش خاک آستانه بی‌خبرم شاید هم این تفسیرم اشتباه باشد. نیمه پر لیوان را هم می‌توان دید که درآمدزایی برای خودگردانی و استقلال یک مکان عمومی است و بودجه دولت را هم نمی‌بلعد البته بایست مسائل زیست‌محیطی بهره‌برداری از معدن خاک و سنگ را هم در نظر داشت.

نصب علنی و بیان شفاف هزینه‌ها و درآمدهای اماکن مقدس اقدام بسیار ارزشمندی است که باید به فال نیک گرفت و از این اقدام اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری تجلیل کرد. در مملکتی که درآمدها و هزینه‌های عمومی محرمانه تلقی می‌شود و شایعات بسیاری پشت سر بیت‌المال است اینچنین شفاف اعلام کردن درآمدو هزینه جدا قابل ستایش است. امید که در سال‌های آتی نیز این اقدام تکرار شود و درضمن این هم اضافه شود که 340 میلیون تومانی که بعد از کاستن هزینه‌ها از درآمدها باقی می‌ماند کجا رفته است؟

شما هم در جاهای دیگر چنین بنرهایی دیده‌اید؟ این فقط مختص بی‌بی‌شهربانو است یا جاهای دیگر هم ازین بنرها زده‌اند؟ فقط اداره اوقاف شهر ری این کار را کرده یا ادارات اوقاف شهرهای دیگر هم چنین اقدامی کرده‌اند؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۶
ویرگول ،،،

نظرات  (۷)

۱۶ خرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۴ فرحناز غنی زاده
سلام
این وبلاگ توسط یک دوست (وحید آقائی) به بنده معرفی شد. لینک های این وبلاگ خیلی مفیدند. معلومه زحمت زیادی کشیدین. متن های خودتونم خیلی زیبا و یکدسته. براتون آرزوی موفقیت میکنم.
سلام ممنون استفاده کردم
اما الباقی در امد کجا هزینه شده
۰۶ دی ۹۲ ، ۱۳:۳۴ سید علیرضا موسوی
سلام. خیلی برام جالبه که از دولت آباد نوشته اید. مادربزرگم اینها از سال 75 تا 77 حدود دو سال در دولت آباد زندگی کردن و من از اونجا خاطره های شیرینی دارم. باغهائی که داشت و من تو خیابونهاش قدم میزدم.
متشکرم

پاسخ:
پاسخ:
خواهش می شود، قبلا هم یه عراقی که زمانی تو دولت اباد ساکن بود پیام مشابهی برام گذاشته بود. بعد از سقوط صدام برگشته بودن عراق.
سلام محمد جان هنوز هیچی نگذشته دلمون برات تتنگ شده با ما در تماس باش.

پاسخ:
پاسخ:
سلام آقاسید، اردات داریم. حتما تماس می گیرم. آدرس وبلاگتو اینجا می نوشتی لینک می دادم دیگه.
چه تاخیری در نوشن دارید

پاسخ:
پاسخ: متین می فرمایید
۰۴ مهر ۹۲ ، ۱۵:۳۲ ایرجی راد
سلام آقای فکری

تو امامزاده ای که ندیدم ولی تو مسجد محلمون همچین کاری انجام میدن.
سلام علیکم
چه عجب فیس بوکو ول کردی؟!

پاسخ:
پاسخ: دلم برات تنگ شده بود خب!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی