ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

ویرگول برای نرسیدن به نقطه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

اعتکاف نگاری (2)

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۸۶، ۰۸:۵۰ ب.ظ

ساعت 22، یکشنبه 7 مرداد، 14 رجب

افطاری امشب مرغ با نان و پنیر و آب معدنی و 2 تا آبمیوه بود، چای هم که مدام داده میشود. به غیر از اینها معتکفین خود غذاهای بسیار دیگری هم دارند و یا سفارش میدهند دوستان و آشنایانشان از بیرون بیاورند و یا شاید هم بدون آنکه خودشان بخواهند می آورند، در هر صورت افراد زیادی برای دیدن معتکفین بستگان و دوستان معتکفشان می آیند، غذا و خوردنی ها زیاد است و بشخصه نمیتوانم همه آنها را بخورم. قبل از افطار با طلبه ها صحبت میکردم یکیشان از اینکه معتکفین سوال و اشکال شرعی از او نمی پرسیدند گلایه می کرد، می گفت با خود استفتائات و رساله آورده تا اگر معتکفین سوالی از او پرسیدند پاسخ بدهد ولی می گفت به جز یک نفر کسی از او سوالی نپرسیده، معتقد بود مردم نسبت به احکام اشان کم توجه تر شده اند و تقلید را چندان جدی نمی گیرند همین جمله اش باعث شد جوانان در مورد نسبت عقل و تقلید سوال کنند ولی طلبه نتوانست جوانان را قانع کند. چند نکته دیگر در گفتگو با طلبه ها برایم جالب بود از جمله اینکه می گفت در حوزه اکثر طلاب به صورت جمعی و با اساتیدشان به ورزش به خصوص ورزش های رزمی می پردازند و دیگر اینکه سازمان ملی جوانان طلاب را به عنوان مبلغ و در قالب طرحی همانند اوقات فراغت به نقاط مختلف اعزام میکند.

الان حدود نیم ساعتی است که حاج آقای امیری از مبلغان غیربومی سازمان تبلیغات به زبان فارسی سخنرانی میکند. 

   ساعت 13، دوشنبه 8 مرداد، 15 رجب

دیشب بعد از افطار طلبه ها به مناسبت وفات حضرت زینب مداحی و سینه زنی برگزار کردند، روحانی سازمان تبلیغات بازهم برای برگزاری مراسم از معتکفین با صلوات نظرخواهی کرد و پس از موافقت معتکفین مداحی برگزار شد برایم خیلی جالب هست که سازمان تبلیغات برای مراسمی که قبلن برنامه ریزی نشده نظرخواهی میکند و پس از موافقت دیگران تصمیم میگیرد بشخصه تاکنون چنین رویه ای در برنامه های مذهبی ندیده بودم. به هنگام سینه زنی کسانی که معمولن در سخنرانی ها و دعاها همراهی نمیکردند و در انتهای مسجد به شوخی و جنب و جوش مشغول بودند به جمع پیوستند. دیشب موبایل یکی از معتکفین گم شد یعنی دزدیده شد. کنارم گروهی از میانسالان مشغول صحبت درمورد جوانانی هستند که صدای خنده ها و جنب و جوش هایشان اعتکاف را تحت تاثیر کارهای آنها قرار داده، یکی معتقد است که نباید اجازه داد آنها بیایند و یکی دیگر از آنها با عنوان اخراجی ها! یاد میکند و با چنین کاری موافق نیست.

سحری هم سبزی پلو با گوشت و آب معدنی بود. قبل از اذان ظهر امروز هم حاج آقا عاملی امام جمعه اردبیل دقایقی سخن گفت، امام جمعه اردبیل درمقایسه با میانگین سنی ائمه جماعت دیگر شهرها خیلی جوان هست بین 45 تا  50 ساله است. چند سال پیش که امام جمعه سابق اردبیل فوت کرد حاج آقا فاطمی از جانب بیت رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان انتخاب شد ولی بازاری ها و مردم نمازجمعه را تحریم کردند و جمعیت نمازگزاران به کمتر از نصف رسید، از طرف دیگر بازاری ها نامه و طومارهای اعتراضی متعددی نوشتند،  با وجود حمایت ارگانها ی حکومتی از امام جمعه انتخابی سرانجام بازاری ها پیروز شدند و توانستند عاملی را جایگزین فاطمی کنند. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی بازار نقش مبارزاتی مهمی علیه رژیم پهلوی ایفا کرد و پیش از آنهم که در مقابل قاجار موضع گیری هایی داشته اند، بعد از انقلاب نیز از پایگاه های مهم محافظه کاران جمهوری اسلامی بوده اند و کنترل بسیاری از مساجد، قرض الحسنه ها، هیئت های مذهبی و... که از نظر سیاسی حامیان سنتی نظام هستند را برعهده دارند، بنظرم بازاریان در حال حاضر تنها صنفی هستند که تاحدودی استقلال خود را از دولت حفظ کرده اند و قدرت بیشتری برای مخالفت با تصمیمات دولتی و حکومتی دارند. بگذریم، از موضوع اعتکاف خارج شدم فقط می خواستم نمونه ای از قدرت بازار را مثال بزنم.

بعد از نماز ظهر برای انجام اعمال ام داود که گویا از مهم ترین و طولانی ترین اعمال اعتکاف است بصورت فردی یا جمعی بازهم نظرخواهی شد و تصمیم به برگزاری جمعی گرفته شد، الان یعنی از ساعت 13 شروع می کنیم و احتمالن ساعت ها طول بکشد.

   ساعت 21، دوشنبه 8 مرداد، 15 رجب

اعمال ام داود شامل صدبارسوره حمد، صدبار سوره فاتحه و 10بار آیه الکرسی و حدود 30 سوره ی بلند و کوتاه دیگر میشد 6.5 ساعت طول کشید، سوره ها را ابتدا از موبایل پخش میکردند ولی با تقاضای معتکفین به صورت زنده خوانده شد. بسیاری خسته شدند و مدام استراحت میکردند.

2نفر هم لب تاپ آورده اند و از روی آن قرآن و مفاتیح می خواندند اینرا امروز دیدم روزهای قبل متوجه نشده بودم. به گفته روحانی سازمان تبلیغات اعمال ام داود هرچند واجب نیست ولی پایان و مهمترین عمل اعتکاف است و بهتر است معتکفین حتمن آنرا انجام دهند.

دقایقی مانده به اذان اعمال ام داود تمام شد، اذان مغرب پایان اعتکاف سه روزه محسوب میشود، پس از پایان نماز پیش نماز خبر فوت آیت الله مشکینی را داد و فاتحه ای فرستاد  معنای بی خبری در ایام اعتکاف را اینجا احساس کردم. بعد از خوردن افطار عدس پلو با گوشت چرخ کرده و ماست وسایلمان را جمع و جور میکردیم و با گرفتن عکس و شماره تلفن از دوستان جدید از هم جدا شدیم. هنگام خروج از مسجد مادر و دختری را دیدم که با دسته گلی به استقبال پدر آمده بودند دسته  گل شاید یه خاطر خود اعتکاف باشد و یا شاید به مناسبت روز پدر که اولین روز اعتکاف می شد. خانواده بساری از معتکفین برای استقبال از آنها آمده بودند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۵/۳۱
ویرگول ،،،

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی