ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

ویرگول برای نرسیدن به نقطه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

هوس جامعه شناسی*

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۸۷، ۰۹:۰۲ ب.ظ
شناسنامه کتاب:

 دعوتی به جامعه شناسی، پیتر ال. برگر، ترجمه و تالیف شهره مهدوی، انتشارات روشنفکر، تهران، 1355

  کتاب شامل دیباچه ای است به قلم شهره مهدوی و چهار بخش با عنوان های: جامعه شناسی چون نوعی سرگرمی شخصی؛ جامعه شناسی برای آگاهی فکری؛ کاوش، تناوب و بیوگرافی (چگونگی کسب یک هویت پیش ساخته)؛ انسان در جامعه...

در دیباچه، مترجم ضمن انتقادات شدید از جامعه شناسی اثباتی ایده ی بی غرضی علمی را یک حقه ی تاریخی میداند که ابزاری برای خنثی سازی جامعه شناسی آگاهی بخش است. مترجم مینویسد: «جامعه شناسان در غرب به انگل هایی تبدیل شده اند که کارشان بالا کشیدن بودجه های تحقیقاتی و ارایه فرضیات مشتری پسند جهت حفظ موقعیت نخبگان قدرتمند است».(ص17) جمله هایی ازین دست در دیباچه بسیار بچشم میخورند و تا حدودی در خواننده، کتاب بینش جامعه شناسی میلز را تداعی میکند ولی بخش های دیگر کتاب چندان تناسبی با دیباچه ندارد و از کلام معقول تر و ملایم تری برخوردار است.

در بخش اول «جامعه شناسی چون نوعی سرگرمی شخصی» نویسنده برآنست تا افراد را از تصور غلطی که از جامعه شناسی و جامعه شناس دارند بیرون بیاورد، تصوراتی چون یک مددکار اجتماعی، یک جاسوس اجتماعی، یک مصلح اجتماعی، یک آمارگر، یک روشنفکر، یک مزدور. نویسنده هریک ازین تصورات و انتظارات از یک جامعه شناس را نقد میکند و در نهایت معتقد است که جامعه شناسی بیش از هرچیز یک هوس است که چون شیطان وجود فرد را تسخیر میکند و همیشه همراه اوست، تمامی مشاغل فقط در محیط کار همراه آن فرد هستند ولی بینش جامعه شناختی همواره در جامعه باید همراه جامعه شناس باشد و برای جامعه شناس امکان جدایی از جامعه شناسی وجود ندارد زیرا او پیوسته در درون جامعه است، جامعه شناسی پیوسته جامعه شناس را برای طرح سوالات بیشتر و بیشتر اغوا میکند.، جامعه شناسی نوعی مشغولیت وسوسه برانگیز است.(ص 76) برگر هشدار میدهد که وظیفه جامعه شناس کمک به کلیه افراد جامعه است نه گروهی خاص و برگزیدگانی مشخص.

در بخش دوم « جامعه شناسی برای آگاهی فکری » تاکید بر بینش جامعه شناختی است و ابعاد مختلف وجدان آگاه جامعه شناختی از راه تجزیه و تحلیل چهار هدف نقاب افکنی؛ غیرمحترمانه زیستن؛ نسبیت گرایی؛ روشن بینی و روحیه مدارا یا بقولی شهریت توصیف میشود.

در دوبخش نخست کتاب نویسنده به موضوع جامعه شناسی و در دوبخش پایانی به جامعه می پردازد.

در بخش سوم با عنوان « کاوش، تناوب و بیوگرافی (چگونگی کسب یک هویت پیش ساخته)» سخن از فرآیندی است که طی آن هویت افراد شکل میگیرد. و در بخش پایانی « انسان در جامعه » سخن از مباحث ساختاری و تاثیر جامعه بر روند فردی زندگی انسان هاست.

کتاب دعوتی به جامعه شناسی از جمله آثاری است که در دهه های اولیه ورود جامعه شناسی به ایران منتشر شده و برخلاف اکثر کتاب های آن عصر که تنها به مبانی جامعه شناسی و معرفی حوزه ها و موضوعات پژوهشی آن می پرداختند (نظیر زمینه جامعه شناسی آریان پور؛ جامعه شناسی ساموئل کینگ، ترجمه مشفق همدانی؛ جامعه شناسی باتامور ترجمه حسن منصور و حسن حسین کلجاهی) بحث های نظری مربوط به خود  جامعه شناسی را بخصوص در دو بخش اول مطرح میکند و ازین لحاظ کمتر میتوان کتابی به زبان فارسی یافت که به وظایف و نقش های یک جامعه شناس و بینش جامعه شناختی پرداخته باشد. مطالعه دو بخش نخست این کتاب برای علاقه مندان جامعه شناسی فوق العاده مفید خواهد بود.

* آشنایی و دستیابی به این کتاب را مدیون استاد عزیزم دکتر محمود شارع پور هستم، این یادداشت تقدیم به ایشان.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۴/۲۲
ویرگول ،،،

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی