ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

ویرگول برای نرسیدن به نقطه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

متن زیر پیشگفتار کتابی هست که با عنوان «شرح درس و بانک سوالات کنکور کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی» نوشته ام.

مطالعات فرهنگی به عنوان یک حوزه‌ی مطالعاتی میان رشته ای نوظهور علاوه بر آنکه بر سر روش‌شناسی و چگونگی آن در سرتاسر جهان مباحث بسیاری وجود دارد بر سر آموزش آکادمیک آن هم هنوز اجماع کاملی بین علاقه مندان و مدرسانش حاصل نشده است.

در ایران نیز از سال ۱۳۸۵ که برای نخستین بار گرایش مطالعات فرهنگی در زیرمجموعه‌ی حوزه علوم احتماعی گنجانده شد تاکنون(۱۳۸۹) فقط پنج دوره از آن سوال طراحی شده و نگاهی بر این سوالات در طی این پنج سال نشان می‌دهد که منابع مورد استفاده در سوال‌ها منابع متغیری بوده‌اند و در هر سال کتاب‌هایی به عنوان مرجع طرح سوال کاسته یا افزوده شده است، به نوعی می‌توان گفت مطالعات‌فرهنگی چه به لحاظ نظری و چه عملی دوران گذار و تحکیم خویش را در محافل آکادمیک ایران سپری می‌کند و با اطمینان نسبی‌ای که می‌توان برای دیگر رشته‌ها منابع آزمون کارشناسی ارشد معرفی کرد برای مطالعات‌فرهنگی این امر مقدور نمی‌باشد، در چنین شرایطی لزوم تالیف یک کتاب کمک آموزشی برای داوطلبان این رشته به شدت احساس می‌شد، به همین جهت این کتاب به عنوان اولین کتاب کمک آموزشی مربوط به مطالعات‌فرهنگی سعی دارد تا نقشی حداقلی در کمک به موفقیت داوطلبان مطالعات‌فرهنگی و آشنایی و تسلط آنها بر این رشته نوظهور داشته باشد. منابعی که برای تالیف این کتاب از آنها استفاده شده، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کتاب‌هایی هستند که طی پنج سال گذشته سوالات مطالعات‌فرهنگی از آنها طرح شده است، این کتاب‌ها پس از بررسی سوالات سال‌های پیشین کنکور مطالعات‌فرهنگی و استخراج منابع آنها انتخاب شده است و علاوه بر این لیست پیشنهادی جهاد‌ دانشگاهی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای فهرست منابع مطالعات فرهنگی مدنظر بوده است و نیز از منابع پیشنهادی استادان و دانشجویان گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبایی هم استفاده شده است، لیست این منابع در پایان کتاب ذکر شده است. بدیهی است که مطالعه‌ی کامل این کتاب ها در کنار این کتاب کمک آموزشی باعث تسلط بیشتر داوطلبان خواهد شد و تنها مطالعه‌ی کتاب کمک آموزشی کافی نیست. در پایان هر بخش سوالاتی که در سال‌های پیشین از این مبحث طرح شده به همراه پاسخشان آورده شده و در کنار آنها تست‌هایی هم برای تسلط بیشتر داوطلبان طراحی شده است. در پایان از کلیه عزیزانی که با مطالعه این کتاب ایرادات و کاستی های آن را گوشزد خواهند کرد سپاسگزاریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۳/۱۰
ویرگول ،،،

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی