ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

جامعه نشینی، جامعه بینی و جامعه شناسی

ویرگول

ویرگول برای نرسیدن به نقطه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

مصیبت‌های عاشق بودن

پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۵۸ ب.ظ

عشق به همان میزان که حس و لذتی بی‌مانند به همراه دارد در عین حال می‌تواند فلاکتی عظیم را سبب شود. کمتر عذابی می‌تواند به پای عذابی که رابطه‌ها علت آن هستند برسد. انسان باید برای درک مصیبت‌هایی که دچارشان می‌شود تلاش کند. این درک باعث می‌شود احساس نکنیم فقط ما هستیم که دچار مصیبت شده‌ایم، در نهایت خواهیم پذیرفت که بعضی مصیبت‌ها جز طبیعی‌ترین اتفاقات عالم هستند. هدف این کتاب پرورش نوعی مهارت هیجانی در خوانندگان است که نامش را می‌توان «واقع‌بینی در عشق» گذاشت، یعنی درک اینکه چه توقعات معقولی می‌توان از عشق و عاشقی داشت و نیز اینکه چرا اغلب اوقات، بی آنکه به بدشانسی یا مشکلات شخصی‌مان ربطی داشته باشد، از عشق و عاشقی خیری نمی‌بینیم.

جامعه معمولا در مورد بسیاری از مشکلات مربوط به عشق و عاشقی بی‌پرده صحبت نمی‌کند و این باعث می‌شود مصائب عشق را طبیعی ندانیم و اغلب فکر می‌کنیم فقط خودمان دچار چنین مکافات‌هایی می‌شویم. وقتی در رابطه‌مان به مشکل بر می‌خوریم فکر می‌کنیم علت این است که طرف‌مان آدم ابلهی است. نتیجه‌گیری معقول‌تر اما آن است که بدانیم قرارمان با یارمان و مسیری که قصد پیمودن آنرا داریم از نوعی است که کمتر کسی در آن موفق می‌شود. ممکن است تصمیم بگیریم از رابطه بیرون بیاییم و به جای تعدیل تصوراتمان درباره عشق و رابطه؛ سراغ آدم جدیدی برویم. به جای مقصر دانستن طرف مقابل باید انگشت اتهام را به سوی عشق نشانه گرفت. عشق به دلیل ماهیت ساختاری آن پدیده‌ای چالش‌برانگیز است و بهتر است به این باور برسیم که پای هیچ دلیل شخصی و منحصر به فردی در میان نیست.

 

درک ماهیت واقعی عشق باعث می‌شود بلاهایی که عشق بر سرمان می‌آورد به عنوان بدبختی‌هایی نبینیم که فقط شخص ما را هدف قرار داده است، بلکه آنرا واقعیت‌های محتوم زندگی خواهیم دانست. اگر به چنین درکی برسیم؛ آرامشی درخور خواهیم یافت.

کتاب پس از مقدمه فوق ده مورد از مصیب‌های رایج در عشق را تحلیل می‌کند:

چرا رفتارمان با دیگران مهربان‌تر و مودب‌تر است تا با شریک زندگیمان؟

 این آن آدمی نیست که اوایل به نظر می‌رسید.

 انتخابم درست نبوده است.

 ای کاش مجرد می‌ماندم.

 امور روزمره خانه را چه کسی باید انجام دهد؟

 فکر می‌کردم قرار است اوضاع گل و بلبل باشد.

 نمی‌توانم همه چیز را به یارم بگویم.

 توی رابطه‌ام خیلی احساس تنهایی می‌کنم.

 رابطه جنسی کار را خراب می‌کند.

 از پسِ رابطه برآمدن کار بسیار دشواری است.

جمع بندی: ماندن یا نماندن؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی